Media to IV władza. Pojęcie to nie jest tylko wytartym sloganem, w przeszłości dochodziło do wielu sytuacji kiedy to media kreowały naszą rzeczywistość, potrafiły wpływać na poglądy, kreować konkretne opinie. Obecnie, w roku 2016 rynek mediów tradycyjnych nie jest już tak mocny jak przez wiele przeszłych lat. Wynika to z prostej przyczyny, mianowicie rozwoju internetu. Część osób po prostu korzysta tylko z medium internetowego, tam szukając informacji i rozrywki. Warto jednak poznać dokładnie jak obecnie prezentują się media w Polsce, jak wygląda rynek telewizyjny, radiowy oraz prasowy.

Telewizja

Obecnie na rynku mediów telewizyjnych ogólnopolskich mamy trzech najważniejszych graczy, stacje telewizyjne które gromadzą największą oglądalność. Są to Telewizja Publiczna (programy TVP1 i TVP2), Polsat oraz TVN.

Telewizja Publiczna i jej dwa sztandarowe programy czyli „Jedynka” i „Dwójka”. Przez wiele lat dominujące kanały na rynku mediów telewizyjnych. Wynikało to z faktu, iż praktycznie do połowy lat 90tych nie posiadała jakiejkolwiek konkurencji na rynku telewizji o zasięgu ogólnopolskim. Telewizja Polska posiada również kanał informacyjny TVP Info, który niejako dzieli swoje pasmo z regionalnymi ośrodkami TVP. Do tego liczne kanały tematyczne, nakierowane na różnego rodzaju odbiorców (np. TVP Kultura, TVP ABC, TVP Rozrywka).

Polsat czyli pierwsza komercyjna stacja która uzyskała koncesję na nadawanie w latach 90tych. Rozwój nastąpił w następnej dekadzie gdzie stacja ta znacznie zyskiwała nowe połacie rynku, dochodząc do silnej pozycji. Podobnie jak w przypadku TVP, Polsat posiada również liczne kanały tematyczne (Polsat Sport, Polsat Play). Do Polsatu należy również jedna z dwóch platform cyfrowych w naszym kraju.

TVN – druga stacja komercyjna, która uzyskała koncesję ponadregionalną na nadawanie przekazu telewizyjnego. Bardzo szybko rozwijająca się stacja, tworząc ogromne zaplecze i jako pierwsza w naszym kraju uruchamiająca program informacyjny czyli TVN24. Również posiadacz licznych kanałów tematycznych i założyciel platformy cyfrowej „N”, która została w ubiegłym roku „wchłonięta” przez Cyfrę Plus.

To najważniejsze polskie stacje telewizyjne. Oczywiście w naszym kraju wiele mediów tematycznych, serwujących różnorodne kanały. Od tematyki sportowej, przez filmową, naukową, aż do tematyki dziecięcej.

 

Radio

Rynek tradycyjnych mediów radiowych o zasięgu ogólnopolskim traci, jednak wciąż silnie trwają najwięksi gracze. I jak w przypadku mediów telewizyjnych, największe rozgłośnie dzielą się na publiczne oraz prywatne. Prywatne, podobnie jak przy telewizji, zaistniały w latach 90tych.

Rozgłośnie radiowe państwowe skupione są wokół trzech programów Polskiego Radia, potocznie nazywane Jedynak. Dwójka oraz Trójka. Jedynka radio o profilu muzyczno-publicystycznym, promujące polską muzykę. Dwójka to muzyka klasyczna, natomiast Trójka to radio o profilu rozrywkowym. Najbardziej nośnym jest oczywiście Trójka, notująca najlepsze wyniki słuchalności z wszystkich rozgłośni Polskiego Radia.

RMF FM – rozgłośnia radiowa założona w roku 1990 w Krakowie. Pierwsze ogólnopolskie komercyjne radio które w latach 90tych działało z ogromnym rozmachem, organizując liczne akcje promocyjne, liczne koncerty plenerowe. Wielu znanych dziennikarzy rozpoczynało swoją przygodę właśnie w tej rozgłośni radiowej.

Radio ZET – rozgłośnia założona przez Andrzeja Wojciechowskiego, mająca być w pierwszym zamyśle przedłużeniem Gazety Wyborczej. Jednak osoby prowadzące to radio poszły swoją drogą, budując w pewnym momencie najpopularniejszą rozgłośnie w naszym kraju.

Radia tematyczne czyli rozgłośnie o zasięgu nie na całą Polskę, ale mające dość spory zasięga. Specjalizujące się albo w publicystyce (Tok FM), muzyce rockowej (Antyradio) lub muzyce dance (Eska).

 

Prasa

Prasa powoli umiera, większość dzienników, budujących opinię publiczną przez lata 90te, obecnie już się nie ukazuje (np. Życie Warszawy), niektóre z nich osiągają niezwykle niską sprzedaż (np. Rzeczpospolita). Z ogólnopolskich dzienników które wciąż cieszą się powodzeniem powinniśmy odnotować Gazetę Wyborczą oraz Dziennik. Do tego dwa bulwarowe tytuły czyli FAKT i Super Ekspres.

Tak właśnie prezentuje się obecnie rynek mediów w Polsce, jeżeli bierzemy tradycyjny trójpodział: telewizji – radio – prasa. I jak wskazują liczne badania, internet będzie coraz mocniej odciskał swoje piętno na tych właśnie mediach.

Mapa protestów